Blog: Netwerken: Help het succes een handje

‹ Terug naar het overzicht

Blog: Netwerken: Help het succes een handje

Ook gepubliceerd op FoodInspiration.nl

Zoals velen ga ik ook regelmatig naar ‘business-to-business’ netwerkbijeenkomsten in mijn regio. Zeker in mijn vak een must, want je doet nou eenmaal makkelijker zaken met iemand die je kent. Hoe help je het succes een handje?

Inventariseren
Een goede voorbereiding is het halve werk. Probeer te achterhalen in welke netwerken jouw doelgroep zich bevindt en sluit je daarbij aan. Naast vaste netwerkclubs zijn er ook organisaties die bijeenkomsten en workshops organiseren, vaak voor een specifieke doelgroep. Word abonnee van hun digitale nieuwsbrief, want vaak worden bijeenkomsten hierin aangekondigd.

Follow up
Aangemeld voor een bijeenkomst? Probeer vooraf een deelnemerslijst te achterhalen. Bekijk op de lijst met wie je in contact wil komen en bedenk waarmee je diegene kunt helpen. Zoek deze personen tijdens de bijeenkomst actief op maar houd de gesprekken kort. Een netwerkbijeenkomst is niet bedoeld om alleen maar met bekenden bij te praten. Neem jezelf voor om echt nieuwe contacten op te doen. Bij thuiskomst begin je direct aan de follow up: nodig je nieuwe contacten uit voor je netwerk op LinkedIn (voorzien van een persoonlijke boodschap) en maak afspraken met diegenen waarmee je dat hebt afgesproken.

Spreker
Je kunt natuurlijk als deelnemer naar een bijeenkomst toe gaan, maar misschien zoeken ze nog een spreker, of misschien is er een informatiemarkt waar je een stand kunt bemannen. Soms vragen ze zelfs ondernemers die een vraagstelling willen pitchen waar je vervolgens met anderen over gaat brainstormen. Altijd doen natuurlijk, want wie wil er niet geadviseerd worden door talloze collega-ondernemers? Bovendien kom je die dag echt in de picture, goed voor je naamsbekendheid!

Dutch Quinoa Group
Rens Kuijten, eigenaar van Dutch Quinoa Group, bezoekt afhankelijk van thema en beschikbaarheid, gemiddeld eens in de zes weken een netwerkbijeenkomst. “Ik wil vooral op de hoogte blijven van ontwikkelingen, ik ben altijd op zoek naar interessante partijen om mee samen te werken”, zegt hij. “Ook wil ik inspiratie opdoen en collega’s inspireren, sparren over ontwikkelingen”. Rens bezoekt een bijeenkomst meestal als deelnemer, maar soms ook met een kraampje of in combinatie met het beschikbaar stellen van producten voor proeverijen. “We zijn nu pas ruim een jaar actief in deze branche en ik merk dat de vorm waarin ik deelneem steeds actiever wordt.”

Nieuwe klant en goede tip
Rens haalt ook nieuwe business uit netwerken. “Ik kreeg dankzij het netwerken laatst een nieuwe klant. Ook kreeg ik eens een goede tip over een subsidieregeling die past bij onze ambitie om te gaan exporteren. Stel je vooral open voor wie je bent, wat je doet en wat je wil bereiken”, tipt Rens. “Dat maakt het makkelijk voor collega-ondernemers om te bepalen of je iets voor elkaar kunt betekenen. Een tip kan erg waardevol zijn, een concrete oplossing behoort ook tot de mogelijkheden. Geven en krijgen is heel menselijk en vindt het best plaats als je elkaar in de ogen kunt kijken.”